Varje regndroppe är design!

29.03.2012 kl. 19:12
I år är Helsingfors designhuvudstad. Det betyder att en vit fallisk påle med temaårets logo på har rests utanför Kiasma. Jag spanar vidare och undrar var gränsen mellan design och vanlig planering går. Folk löser problem. När går processen över i "design"?

Är en gröna strålkastare design eller är det belysning? Är hus design eller är det arkitektur? Är Carl Larsson design, eller konst?

På hemsidan hittar jag alla designårets partners. Alla STORA är med, dvs. Nokia, Kone, Iittala, Blue1, UPM-kymmene, HOK-Elanto osv. Har arrangörerna verkligen försökt skapa något bra, nyskapande, djupa tankar, stora frågor och klurigheter eller har de bara koncentrerat pengar?

Fortum vill satsa på "energidesign" och MTV skapar ett förhållande via design med sina tittare. Tidningshuset Sanoma Magazines skriver att de är design från början till slut och i BMW har design alltid haft ett starkt fotfäste.

Okej, stora projekt behöver pengar och sponsorer. Men kunde inte hela programmet vara mer ..inspirerande? Designårets broschyr i samarbete med tidningen Gloria visar vanliga produkter som jag sett tusen gånger: Iittalas koppar, märkeshandväskor, parfymflaskor och kläder. Dagens huvudbild på hemsidan visar en vy över Kabelfabrikens utställningshall, medan den är tom, och en bild av ett norskt operahus.

Som tur är det nu vår och designåret hinner ännu slå ut i blom. Jag sväljer det urvattnade begreppet design och ser fram emot att få testa kommande prototyper av olika vattenhål i staden. Allt är design.

Vet ni förresten vad en "rottametro" är? Se foto.

Jag är mångsidig kulturarbetare.

Senaste kommentarer

19.07, 17:59Har buu-stämpeln snopp? av frihetenärhär
22.05, 07:01Har buu-stämpeln snopp? av
03.12, 17:47Har buu-stämpeln snopp? av